Klachtenregeling
Als school vinden we het belangrijk dat u uw opmerkingen/ klachten ergens kwijt kunt. Als u ergens niet tevreden over bent, gaat u in de eerste plaats naar de persoon die daar direct bij betrokken is.
Als het probleem niet is opgelost, kan de opmerking of klacht worden voorgelegd aan:
· IB-er (alleen leerling-zaken)
· Directie
· Vertrouwenspersoon (intern of extern)
. Via de klachtencommissie aan het College van Bestuur
Het bestuur is aangesloten bij de landelijke Klachtencommissie voor het Gereformeerd onderwijs.
Soms is het lastig om te zien welke weg bij een klacht of opmerking het beste bewandeld kan worden. Daarom hebben we in school een interne vertrouwenspersoon aangesteld die u daarbij kan helpen. De interne vertrouwenspersoon luistert naar u en gaat met u na wat u in uw geval het beste kunt doen. Mocht de interne procedure (waarbij het doel is om tot een oplossing te komen binnen school) geen resultaat opleveren, dan kunt u zich wenden tot de externe vertrouwenspersoon die speciaal voor school is aangesteld. De interne vertrouwenspersoon kan u met haar in contact brengen, maar dit kan u ook zelf rechtstreeks doen als er een reden is dat u niet bij de interne vertrouwenspersoon terecht kan of wil. De externe vertrouwenspersoon is een onafhankelijke partij die zo nodig kan helpen bij het formuleren van een klacht. De klacht moet worden ingediend bij het College van Bestuur of rechtstreeks bij de Klachtencommissie. Wanneer de klacht om mogelijk strafbare feiten gaat, kan de vertrouwenspersoon u steunen bij het doen van aangifte bij politie en justitie.
De volledige klachtenregeling is hier te vinden
De regeling staat ook op de website van CorDeo scholengroep klik hier
Adres klachtencommissie: Klachtencommissie p/a GCBO, Postbus 82324, 2508 EH Den Haag.
Personeelsleden van school (en ook de vertrouwenspersoon) hebben meldplicht en het bevoegd gezag (College van Bestuur) heeft aangifteplicht wanneer er vermoeden is van een seksueel misdrijf.
Daarnaast is er in verband met de kwetsbaarheid van sommige zaken, de mogelijkheid om bij de vertrouwenspersoon een exemplaar van de klachtenregeling aan te vragen. De contactgegevens van de interne en externe vertrouwenspersoon staan vermeld in de schoolgids. Elke jaar informeert de interne vertrouwenspersoon de leerlingen in de groepen over de rol van de vertrouwenspersoon in de school. Er wordt uiteraard discreet met informatie en klachten omgegaan.
Schorsing en verwijderen
Een basisschool mag een kind in bepaalde gevallen schorsen of verwijderen. Dan heeft het kind (tijdelijk) geen toegang tot de school. CorDeo heeft als vereniging een eigen protocol voor het schorsen en verwijderen van leerlingen. Dit protocol kunt u hier inzien